4. srpna 2019
14:00
Barbora Polášková de Nunes Cambraia (ČR)
mezzosoprán
Jiřina Dvořáková-Marešová (ČR)
varhany
Barbora Polášková de Nunes Cambraia
Mezzosopranistka Barbora Polášková de Nunes-Cambraia, nominovaná na Cenu Thálie 2016 za titulní roli Carmen, získala hudební vzdělání na Pražské konzervatoři a Konzervatoři Plzeň a na řadě mistrovských kurzů doma i v zahraničí (mj. Masterclass José Cury v roce 2016 či Dagmar Peckové v roce 2012). Své vzdělání si doplnila studiem jazyků na Univerzitě Karlově. Vystupuje pravidelně po celé republice, absolvovala turné po Brazílii, Japonsku, Thajsku, Izraeli, Maroku, Francii a Německu, spolupracuje se světovými a českými dirigenty a orchestry, objevuje se na českých i zahraničních divadelních scénách.
Nahrála několik kompaktních disků: v roce 2009 Amor eternos operními áriemi 19. a 20. století a Umění milovatis hudbou současného skladatele Zdeňka Zahradníka; v roce 2011 Písně Almy Mahlerové – záznam koncertu v pražském Obecním domě pod vedením dirigenta Zdeňka Mácala a za doprovodu Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK; v roce 2015A Tribute to the Jewish Souls Schulhoffovou Symfonií pro alt a orchestr Menschheit a Mahlerovými Písněmi o mrtvých dětech (pod taktovkou Alfonsa Scarana se vystřídala Moravská filharmonie Olomouc a Severočeská filharmonie Teplice). V roce 2017 symfonickou fantazii Žítkovská bohyně na profilovém disku soudobého skladatele Jana Vičara Cesta k slunci; v témže roce Guitarra Cantante, české a španělské písně za doprovodu kytarového dua Siempre Nuevo; a v roce 2017 písňový cyklus The Magic Wheel of the Zodiac soudobé australské skladatelky Margaret Brandman.
KroměCarmen ztvárnila Rosinu (Lazebník sevillský), Neris(Medea), Královnu Gertrudu (Hamlet),Idamanta(Idomeneo) Fenenu (Nabucco),Káču(Čert a Káča), Olgu (Evžen Oněgin), Cherubína(Figarova svatba), Paní Quickly(Falstaff), Maddalenu(Rigoletto), Třetí dámu (Kouzelná flétna), Malinu (Voják a tanečnice), Dinah (Tři přání aneb vrtkavosti života), Maru (Noc plná světla), Ernestinu (Příležitost dělá zloděje), Prince Orlofského (Netopýr),Wandu (Polská krev), Boulotku (Modrovous J.Offenbacha) a další.
Pravidelně koncertuje s kytarovým duem Siempre Nuevo (tvořeným kytaristy Matějem Fremlem a Patrickem Vacíkem).
Od září 2015 působí jako pedagog sólového zpěvu na Konzervatoři v Teplicích. Vedla Mistrovské kurzy na konzervatořiv izraelském Akku.
Jiřina Dvořáková Marešová
patří mezi nejzajímavější osobnosti mladé varhanní generace. Vystudovala hru na varhany na Konzervatoři v Praze ve třídě prof. Josefa Popelky a Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze pod vedením doc. Jaroslava Tůmy. Svá studia si rozšířila na Hochschule für Musik und Theater Hamburg ve třídě prof. Wolfganga Zerera, a také doktorským studiem na Hudební fakultě AMU v Praze disertační prací s tématem „Teoretické základy varhanní interpretace.“ Zde také nyní pedagogicky působí. Od roku 2015 je také pedagogem na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Během svých studií se účastnila mnoha zahraničních mistrovských kurzů (Německo, Francie, Rakousko, Polsko), zaměřených na stylovou interpretaci staré hudby a varhanní improvizaci.
Ačkoli vždy upřednostňovala spíše umělecké než soutěžní aktivity, v roce 2004 se stala jako jediná dívka finalistkou Mezinárodní soutěže ve varhanní improvizaci v rakouském Schläglu a v roce 2006 semifinalistkou mezinárodní interpretační soutěže Pražské jaro.
Vystupuje na mnoha mezinárodních hudebních festivalech (Smetanova Litomyšl, Teatrum Kuks, Festival barokních umění Český Krumlov, Český varhanní festival, Orlicko-kladský varhanní festival, Varhany znějící apod.) Je také vyhledávaným komorním hráčem. Spolupracuje s vynikajícími sólisty (např. I. Troupová, V. Veverka) a příležitostně s významnými hudebními tělesy (Hof-Musici, Praga Camerata, Ensemble Lucis, Collegium Marianum, Musica Florea, SOČR, ad.) Nahrává pro Český rozhlas v rámci projektu Historické varhany Čech a Moravy.
V současné době se věnuje kromě interpretace především volné varhanní improvizaci. Účastní se společných uměleckých projektů s divadelními soubory (např. Národní divadlo, Švandovo divadlo ad.), tanečníky (+420 people, historické tance), výtvarníky a soudobými hudebními tvůrci. Má za sebou mnoho zvukových snímků a přes desítku vlastních CD se sólovou, komorní i autorskou hudbou.
Program
Sigfrid Karg-Elert (1877 – 1933) | Nun danket alle Gott(Marche triomphale) pro varhany, op. 65, no. 59 |
Antonín Dvořák (1841 – 1904) | Largo, (úprava pro zpěv A. Fischer), op. 95 |
Sigfrid Karg-Elert | Cathedral Windows (šest kusů pro varhany podle gregoriánských chorálů), op. 106 I. Kyrie eleison |
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750) | I. Kyrie eleison Erbarme dich (Kyrie eleison) z Matoušových pašijí |
Pietro Mascagni (1863 – 1945) | II. Ave Maria Ave Maria (Intermezzo z opery “Cavaleria Rusticana”) |
Wolfgang Amadeus Mozart | III. Resonet in laudibus Alleluja (z Exsultate, jubilate, KV 165) |
Charles Gounod (1818 – 1893) | IV. Adeste fideles O divine Redeemer |
César Franck (1822 – 1890) | V. Saluto angelico Panis angelicus (ze Mše A dur, op. 12) |
Johann Sebastian Bach | VI. Lauda Sion Bareichte dich Zion (z Vánočního oratoria, BWV 248) |
Jiřina Dvořáková Marešová | Varhanní improvizace na píseň Tebe, Bože chválíme. |
Franz Schubert (1797 – 1828) | Ave Maria, op. 52 |